Pierwsze koty za płoty więc czas zabrać się za prace! :) Jak już informowałam na Facebook'u szykuję dla was zimową niespodziankę na lekcję dla waszych (i moich) uczniów. Jednak aby to zrealizować musimy przeprowadzić dwie zimowe lekcje. Jedną z nich są sporty zimowe. Opiszę wam dzisiaj moje pomysły na tę lekcję. Czekam również na wasze pomysły w wiadmościach lub komentarzach :)
Do dzieła!
Na samym początku dzielę uczniów na małe grupki po dwie/trzy osoby. Zależy oczywiście jak liczna jest wasza klasa. Każda grupa dostaje zestaw przygotowanych przeze mnie puzzli (klik). Wcześniej wydrukowałam, zalaminowałam, pociełam i umieściłam w kopertach.
Gdy uczniowie ułożą już puzzle pytam ich czy wiedzą co oznacza ten symbol, czy już go kiedyś widzieli. Mówimy sobie krótko o olimpiadzie, dolny znaczek oznacza, że są to Zimowe Igrzyska Olimpijskie, które odbyły się w Sochi w roku 2014. Pytam o angielskie kolory obręczy. Następnie pytam jakie znają sporty zimowe, może ktoś zna któreś z nich po angielsku.
SŁOWNICTWO: skiing, skating, ice hockey, ski jumping, snowboarding, bobsleigh, ice dancing, building a snowman, sledging, skis, skates, hockey stick, snowman, snowboard, sledge
SŁOWNICTWO: skiing, skating, ice hockey, ski jumping, snowboarding, bobsleigh, ice dancing, building a snowman, sledging, skis, skates, hockey stick, snowman, snowboard, sledge
Po tym krótkim wstępie przechodzimy do nauki słownictwa. Przygotowałam dla was karty obrazkowe (tutaj) oraz karty wyrazowe (tutaj.)
Bawimy się w różne zabawy z flashcards'ami, na przykład:
- Magnesami przypinam do tablicy karty obrazkowe a pod nimi źle dopasowane karty wyrazowe. Każdy po kolei przychodzi i musi poprawić jedno słowo.
- Następnie dopasowujemy dyscypliny sportowe i sprzęt. UWAGA! niektóre sprzęty są dla dwóch dyscyplin, na przykład łyżwy do łyżwiarstwa i tańca na lodzie.
- Siadamy w kole na środku leżą karty obrazkiem do podłogi. Puszczam muzykę i podajemy sobie misia. Gdy muzyka przestaje grać osoba, która trzyma misia podnosi jedną kartę i nazywa ją. Jeśli nie pamięta wspólnie jej pomagamy. Odkładamy kartę na bok i jedziemy dalej.
Uszykowałam dla was również BINGO (do pobrania tutaj). Drukuję i laminuję. Jako kart do losowania używam pomniejszonych flashcards'ów. Każdy dostaje jedną planszę oraz nakrętki. Po kolei dzieci przychodzą i losują jeden obrazek. Osoba, która ma go na swojej karcie przykrywa nakrętką. Uczeń, który jako pierwszy zakryje wszystkie obrazki krzyczy BINGO! i wygrywa.
Przygotowałam 9 kart ale jeśli potrzebujecie więcej dajcie znać :)
Można zagrać również w memory. Drukujemy karty obrazkowe w małej wersji. Karty z łyżwami, nartami i bobslejem drukujemy podwójnie! Szukamy par dyscyplina - sprzęt.
KABOOM!
Polecam serdecznie grę KABOOM! Dzieciaki mają przy tym niezłą zabawę. Potrzebne nam będą patyczki po lodach, które bez problemu dostaniecie w empiku czy na allegro, oraz kubeczki plastikowe do przechowania.
Na końcówce piszemy słowa lub przyklejamy obrazki. Mamy 15 słów więc robimy podwójny lub nawet potrójny zestaw w zależności ilu mamy uczniów. Szykujemy również patyczki z napisem KABOOM! Każde dziecko dostaje jeden kubeczek, po kolei losują patyczki z głównego kubeczka, jeśli potrafią nazwać wylosowane słowo wkładają do swojego kubeczka. Jednak kiedy wylosują patyczek z napisem KABOOM! muszą oddać wszystkie! Brzmi może trochę okrutnie ale (jeśli zrobisz wystarczająco dużo patyczków KABOOM) dzieci często losują te pechowe patyczki. Zabawa gwarantowana!
KUBECZKOWA WIEŻA
Kolejnym pomysłem jest KUBECZKOWA WIEŻA. Dzielimy dzieci na grupki po 3/4 osoby, w zależności od liczności klasy. Każda grupa dostaje 10 kubeczków. Fajnie gdy każda drużyna ma kubeczki innego koloru. Można takie zwykłe papierowe pomalować farbami w domu. Równie atrakcyjne jest włożenie każdego zestawu do pojemnika, na przykład takiego po chipsach Pringles lub po piłeczkach od tenisa, w zależności jakie duże kubeczki macie. Ładnie ozdabiamy i gotowe! :)
Jak grać?
Do woreczka wrzucamy karty od bingo, z każdej grupy po kolei przychodzi jeden przedstawiciel i losuje kartę, jeśli ładnie powie słowo po angielsku jego grupa może ustawić pierwszy kubeczek, jeśli nie wraca a grupa czeka na następną kolejkę. Kto pierwszy ułoży wieżę wygrywa! :)
Frogs and treasure
Ostatnia propozycja gry to żabki i skarb (karty można pobrać TU). Drukujemy karty. Układamy flashcards'y obrazkiem do podłogi/stolika. Pod karty wkładam albo żaby albo skarby. Pod każdą kartę obrazkową różną ilość żabek lub skarbów. Każda grupa po kolei odkrywa kartę, jeśli znajduje się tam żaba mają powiedzieć słówko po angielsku, jeśli skarb - słówko plus jakieś zadanie, na przykład jump, point to the blackboard, itp. Jeżeli grupa wykona zadanie zabiera karteczki. Grupa z największą ilością punktów wygrywa.
Żabka = 1 punkt
Skarb = 2 punkty
Jak widzicie propozycji zabaw jest całkiem sporo, wystarczy wybrać kilka i do dzieła! Bawcie się dobrze :)
*Zdjęcia znalezione w sieci, obrazki użyte w kartach obrazkowych pochodzą ze strony SuperKid.pl