Piosenkę poleciła mi Marysia z Head Full of Ideas za co bardzo jej dziękuję :)
Piosenki to źródło regularnych powtórek danych struktur czy słownictwa, które zapewniają dzieciom okazję do zapamiętania i ćwiczenia ich w sposób bardzo atrakcyjny, który raczej im się nie nudzi. Powtórzeniom tym najczęściej towarzyszą wszelkiego rodzaju gesty i ruchy spomagające naukę i w rezultacie prowadzą do obycia się z językiem. W ten sposób dzieci czują się komfortowo z obcym językiem.
Co robię, gdy uczę dzieci nowej piosenki:
ETAP 1:
- Organizuję warm-up, który zainteresuje i wprowadzi w temat piosenki. Używam obrazków lub realiów, które nawiązują do piosenki. Pytam uczniów czy domyślają się o czym będzie piosenka.
- Następnie mówię im tytuł piosenki i wyjaśniam go za pomocą ruchów lub obrazków.
- Zależnie o czym jest piosenka, pytam uczniów czy znają już jakieś słówka związane z tematem piosenki.
- Na koniec wprowadzam niezbędne struktury. W przypadku The Penguin Dance są to: prawa płetwa, lewa płetwa, prawa noga, lewa noga, kiwaj głową, obróć się.
Karty obrazkowe do piosenki The Penguin Dance możecie pobrać stąd.
ETAP 2:
Na tym etapie puszczam dzieciom piosenkę. Teoretycznie około 3/4 razy ale to wszystko zależy od tego jak dzieci ogarniają i ile mam czasu.
- Słuchanie pierwsze. Pierwsze słuchanie piosenki jest po to, aby dzieci zaznajomiły się z piosenką. Pozwalam im słuchać bez żadnych przerw aby mieli szansę usłyszeć melodię i słowa. Może być to nazwane jako free listening. Następnie wymawiam fragmenty piosenki a uczniowie je po mnie powtarzają. Później dodajemy do tego gesty. Upewniam się czy wszyscy rozumieją piosenkę i wiedzą jakie gesty do niej potrzebujemy. Aby to sprawdzić wypowiadam dowolne słownictwo a dzieci wykonują ustalony wcześniej gest.
- Słuchanie drugie. Podczas drugiego słuchania ja śpiewam a dzieci wraz ze mną wykonują jedynie gesty. Kiedy dzieci słyszą śpiewającego i gestykulującego nauczyciela pokonują uczucie zawstydzenia lub braku pewności siebie :) Poza tym jest to dla nich frajda. Całkiem zabawne jest widzieć nauczyciela tańczącego do ich piosenki :) Uważam, że to bardzo motywuje uczniów przygotowuje ich do trzeciego słuchania kiedy będą musieli już zacząć śpiewać piosenkę, a przynajmniej próbować.
- Słuchanie trzecie. Podczas trzeciego słuchania dzieci śpiewają i tańczą same, beze mnie. Staram się wychwycić ewentualne błędy w wymowie i poprawić ich.
- Słuchanie czwarte. Wszyscy razem śpiewamy całą piosenkę.
ETAP 3:
Na tym etapie zazwyczaj organizuje jakieś gry, odgrywanie ról czy zawody. Przykłady:
- Zależnie od liczby uczniów dzielę ich na dwie lub trzy grupy. Każdej grupie przydzielam dany fragment piosenki. Następnie odtwarzam ją a grupy śpiewają i pokazują dane fragmenty tak jak zostało wcześniej ustalone. Można zorganizować przy tym małe competition przydzielając punkty drużynom na przykład za to czy wszyscy śpiewają lub jak wyraźnie, itp.
- Jako alternatywa do powyżej zabawy wybieram na zmianę po jednym przedstawicielu z każdej drużny. Wymawiam jakieś polecenie (czynność z piosenki) a drużyna , której przedstawiciel najszybciej wykona ten ruch dostaje punk. Przedstawiciele zmieniają się za każdym razem. Przykładowo, raise your left flipper. Osoba która pierwsza podniesie lewą rękę otrzymuje punkt, itd. Często też wybieram jakiegoś ucznia, który wydaje polecenia zamiast mnie. To jeszcze bardziej podoba się uczniom :)
- Organizuję też rywalizację nauczyciel - uczniowie. Uczniowie wymawiają czynność a ja wykonuję gest. Uczniowie dostają punkt za poprawnie wymówione frazy a ja za poprawnie wykonaną czynność (czasami oczywiście się mylę aby dać im fory).
To by było na tyle. Jeśli macie jakieś dodatkowe pomysły, podzielcie się nimi! :)